1. Discuss the situations of ‘market failure’ leading to environmental degradation.
1. पर्यावरणीय निम्नीकारी (अपरदनकारी) 'बाज़ार की विफलता' की परिस्थितियों पर चर्चा कीजिए ।
2. Explain the indicators of measuring health.
2. स्वास्थ्य मापन के सूचकों की व्याख्या कीजिए ।
3. Discuss the concept of ‘resource scarcity’ and the dimensions of ‘economic rent’.
3. 'संसाधन दुर्लभता' की संकल्पना और 'आर्थिक लगान' के आयामों पर चर्चा कीजिए ।
4. Present the perspective of healthcare market provided by Arrow.
4. ऍरो द्वारा प्रस्तुत स्वास्थ्य देखभाल बाज़ार परिप्रेक्ष्य का विवरण प्रस्तुत कीजिए।
5. Outline the role of State in a market economy.
5. एक बाज़ार अर्थव्यवस्था में राज्य (सरकार) की भूमिका की रूपरेखा प्रस्तुत कीजिए।
6. Specify the formulations of IPAT and KAYA identities.
6. IPAT तथा KAYA सर्वसमिकाओं (पहचान) की रचना का विस्तृत विवरण दीजिए।
7. Explain the budget equation for education provision by type of institution.
7. संस्थान के स्वरूप (प्रकार) अनुसार शिक्षा प्रदान करने के लिए बजट समीकरण समझाइए ।
8. Characterize the basic features of health services.
8. स्वास्थ्य सेवाओं के मूल अभिलक्षणों का निरूपण कीजिए ।
9. State the fundamental principle of ‘exhaustible resources’ under discrete and continuous time frameworks.
9. असतत एवं सतत काल रूपरेखाओं में 'निर्वातनीय (क्षयशील) संसाधनों' के विषय में आधारभूत सिद्धान्त बताइए।
10. Distinguish between the concept of Hicksian sustainability and Solow-Hartwick sustainability.
10. धारणीयता की हिक्सीय संकल्पना तथा सोलो-हार्टविक संकल्पना में भेद स्पष्ट कीजिए ।
11. Outline the practices followed in the management of CPRs in India.
11. भारत में साझा संपदा संसाधनों (CPRs) में प्रबंधन संबंधी व्यवहारों की रूपरेखा समझाइए ।
12. Illustrate a method of tackling the issue of ‘moral hazard’ in health insurance market.
12. स्वास्थ्य बीमा बाज़ार में नैतिक जोखिम' के मुद्दे से निपटने की किसी एक विधि का उदाहरण प्रदान कीजिए ।
13. Discuss the government initiatives towards Skill Development in India. How have the policy changes made in 2011 improved upon these initiatives ?
13. भारत में कौशल विकास हेतु सरकारी पहलकदमियों पर चर्चा कीजिए। वर्ष 2011 में किए गए नीति परिवर्तनों ने इन पहलकदमियों में क्या सुधार किए हैं ?
14. Illustrate with appropriate examples, the concept of elasticity of input substitution.
14. उपयुक्त उदाहरणों द्वारा आदान प्रतिस्थापन की लोच की संकल्पना को स्पष्ट कीजिए।
15. Discuss the interdisciplinary essence of sustainable development.
15. धारणीय विकास का अंतर्विषयी सत्व समझाइए।
16. “In the absence of state regulations producers may generate negative externalities and exploitative practices.” Examine the statement and discuss the need for state intervention in a market economy.
16. "राजकीय नियमन की अनुपस्थिति में उत्पादक ऋणात्मक बाह्यताओं का सृजन और शोषणपूर्ण व्यवहार अपना सकते हैं।" इस कथन की जाँच कीजिए और एक बाजार आधारित अर्थव्यवस्था में राजकीय हस्तक्षेप की आवश्यकता को समझाइए।
17. Define ‘Universal Health Coverage’. What are its advantages ?
17. 'सर्वव्यापी स्वास्थ्य छत्र' की परिभाषा दीजिए। इसके लाभ बताइए।
18. Explain the primary rationale behind investing in education.
18. शिक्षा में निवेश का प्राथमिक औचित्य समझाइए।
19. Why is Environmental Cost-Benefit Analysis important ?
19. पर्यावरणीय लागत-हितलाभ विश्लेषण क्यों महत्वपूर्ण है?
20. Explain the three dynamic stages in the supply of non-renewable natural resources
20. गैर-नवीकरणीय प्राकृतिक संसाधनों की आपूर्ति के तीन गत्यात्मक सोपानों की व्याख्या कीजिए।
21. Using the Lorentz curve, illustrate the conditions under which ‘greater equality’ or ‘greater inequality’ would prevail in an economy.
21. लॉरेंज वक्र का प्रयोग करते हुए उन दशाओं को स्पष्ट कीजिए जब समाज में अधिक समता' या 'अधिक विषमता' व्याप्त होगी।
22. Explain the two methods for valuation of environmental functions.
22. पर्यावरण कार्यों के मूल्यांकन की दो विधियाँ समझाइए।
23. Discuss the pros and cons of ‘Educational Loans’.
23. शैक्षिक ऋणों के लाभों एवं हानियों पर चर्चा कीजिए।
24.Correlate ‘Income’ and ‘Health’ to bring out their two-way relationship.
24. आय और स्वस्थ्य में सहसंबंध स्पष्ट करते हुए इनके द्विपक्षीय संबंधों का निरूपण कीजिए।
No comments:
Post a Comment